Załącznik internetowy do publikacji 

Muzeologia cyfrowa. Muzeum i narzędzia cyfrowe humanistyki
red. Małgorzata Baka
Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020
ss. 230 | ISBN:  978-83-231-4426-7 | DOI:
opracowanie bibliografii: Małgorzata Baka

Afeltowicz Ł., 2011. Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki,
Warszawa : Oficyna Naukowa.

Afeltowicz Ł., 2012. Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych
studiów nad nauką
, Toruń : Wydawnictwo Naukowe UMK.

Algorytmy i kuratorzy – panel dyskusyjny, 2019. Konferencja Digital Cultures, Warszawa,
online: http://2019.digitalcultures.pl/pl/program/algorytmy-i-kuratorzy

Bal M., 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. M. Bucholc, Warszawa : Narodowe Centrum Kultury

Beagrie Neil, 2006. Digital Curation for Science, Digital Libraries, and Individuals, „International Journal of Digital Curation”, 1(1), s. 3–16, online: http://ijdc.net/index.php/ijdc/article/view/6

Beagrie Neil, Pothen Philip, 2002. Digital Curation: Digital Archives, Libraries and e-Science Seminar, „Ariadne” (30), online: http://www.ariadne.ac.uk/issue/30/digital-curation

Berg Olsen J.K., Selinger E., Riis S. (ed.) 2009. New waves in philosophy of technology, Palgrave Macmillan, New York.

Berthier Denis, 2007. Qu’est-ce que le virtuel?, „La Jaune et la Rouge”, Vol. 626 (Juin/
Juillet), online: https://www.researchgate.net/publication/280301703_Qu%27est-ce_que_le_virtuel

Borgman Ch.L., 2007. Scholarship in the Digital Age. Information, Infrastructure, and the Internet,
The MIT Press, Cambridge–London.

Boyle James, 2008. The Public Domain. Enclosing the Commons of the Mind, New Haven–
London: Yale University Press, online: https://www.thepublicdomain.org/thepublicdomain1.
pdf

Buchner Anna, Janus Aleksandra, Kawęcka Dorota, Zaniewska Katarzyna, 2015.
Otwartość w instytucjach kultury. Raport z badań, Warszawa: Centrum cyfrowe, online:
https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/287/open%20glam%20raport%20net.
pdf?sequence=3

Burdick A. (et all), 2012. Digital Humanities, The MIT Press, Cambridge–London

Brynjolfsson Erik, McAfee Andrew, 2015. Drugi wiek maszyny: praca, postęp i dobrobyt
w czasach genialnych technologii
, Warszawa: MT Biznes

Cameron Duncan, 1992. Un point de vue : le musée considéré comme système de communication et les implications de ce système dans les programmes éducatifs muséaux, in: Vagues: une anthologie de la nouvelle muséologie, dirs. André Desvallées, Mâcon [Saône-et-Loire]; Savigny-le-Temple [Seineet-Marne]: Éditions W; M.N.E.S. (1re éd. 1968), vol. 1, s. 259–270

Cameron Fiona, Kenderdine Sarah (red.), 2007. Theorizing Digital Cultural Heritage:
A Critical Discourse (Media in Transition)
, Cambridge, MA: The MIT Press

Chowaniec Roksana, 2013. Rozwój edukacji medialnej. Od wystawiania przedmiotów na agorach i forach po hologramy i kody QR, w: Edukacja muzealna: konteksty teoretyczne i praktyczne, red. Urszula Wróblewska, Karolina Radłowska, Białystok: Muzeum Podlaskie w Białymstoku, s. 15–28

Chun W.H.K., 2011. Programmed Visions: Software and Memory, The MIT Press, Cambridge–London [pamięć cyfrowa]

Clough Gerald Wayne, 2013. Best of Both Worlds: Museums, Libraries, and Archives in a Digital Age, online: http://repository.si.edu//handle/10088/21153

Cohen Daniel J., Rosenzweig Roy, 2005. Digital History: A Guide to Gathering, Preserving,
and Presenting the Past on the Web
. Philadelphia: University of Pennsylvania
Press, online: http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/

Cook Terry, 2013. Evidence, memory, identity, and community: four shifting archival paradigms, „Archival Science”, 13(2–3), s. 95–120

Corrado Edward M., Moulaison Heather Lea, 2014. Digital Preservation for Libraries,
Archives, and Museums
, USA: Rowman & Littlefield Publishers

Cyber-. (n.d.). In Macmillan Dictionary Online, online: http://www.macmillandictionary.
com/dictionary/british/cyber
.

Dallas Costis, 2016. Digital curation beyond the “wild frontier”: a pragmatic approach, „Archival Science”, 16(4), s. 421–457

Davidson C., 2008. Cultural analytics: the next big thing, „hastac” 30.07.2008, https://www.hastac.org/
blogs/cathy-davidson/2008/07/30/cultural-analytics-next-big-thing
.

Deloche Bernard, 2001. Le musée virtuel : vers une éthique des nouvelles images, Paris:
Presses universitaires de France.

Desvallées André, Mairesse François (dirs.), 2011. Dictionnaire encyclopédique de la muséologie,
Paris: Armand Colin.

Dijck J. van, 2007. Mediated Memories in the Digital Age, Stanford University Press, Stanford [pamięć cyfrowa].

Din Herminia, Hecht Phyllis (red.), 2007. The Digital Museum: A Think Guide, Washington:
American Alliance of Museums Press.

Drotner Kirsten, Schrøder, Kim Christian (red.), 2013. Museum Communication and Social
Media: The Connected Museum
, Routledge Research in Museum Studies, USA,
UK: Routledge.

Drucker J., 2011. Humanities approaches to graphical display, „Digital Humanities Quarterly” Vol.
5, No. 1, http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/5/1/000091/000091.html

Earhart A.E., 2015. The Digital Humanities as a Laboratory, in: Svensson P., Goldberg D.T. (ed.), Between Humanities and the Digital, The MIT Press, Cambridge–London.

Edwards Luke, 2013. The British Museum and Samsung bring augmented reality to museum
learning
. Blog post: https://www.pocket-lint.com/apps/news/samsung/12547-
5-the-british-museum-and-samsung-bring-augmented-reality-to-museum-learning
.

Ernst W., 2012. Digital Memory and the Archive, University of Minnesota Press, Minneapolis.

Filiciak M., Tarkowski A., Jałosińska A., 2011. Medialab. Instrukcja obsługi, Fundacja Ortus : Chrzelice. 2011

Giaccardi Elisa (red.), 2012. Heritage and Social Media: Understanding heritage in a participatory
culture
, London: Routledge.

Graham Beryl, Cook Sarah, 2010. Rethinking Curating: Art after New Media, Cambridge
(US), London (UK): The MIT Press

Gold M.K. (ed.), Debates in the Digital Humanities, University of Minnesota Press, Minneapolis

Goodfellow Robin, 2013. Scholarly, digital, open: an impossible triangle?, „Research
in Learning Technology”, online: https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/article/view/1437

Gottschall J., 2008. Literature, Science, and a New Humanities, Palgrave Macmillan, New York

Grusin R., 2014. The Dark Side of Digital Humanities: Dispatches from Two Recent mla Conventions, „differences” Vol. 25, No. 1, s. 79-80, doi: 10.1215/10407391-2420009

Harvey Ross, 2010. Digital Curation: A How-To-Do-It Manual, number 170; New York,
NY: Neal-Schuman Publishers.

Hiatt G., 2005. We need humanities labs, „Inside Higher Ed” 26.10.2005, https://www.insidehighered.
com/views/2005/10/26/we-need-humanities-labs
.

Jakubowski Olgierd, 2015. Normy prawne regulujące ochronę zbiorów muzealnych – zarys zagadnienia, w: ABC Dokumentacja organizacyjno-ochronna w muzeach i wybrane przepisy prawa, z. 5, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, s. 6–15, online: https://nimoz.pl/files/publications/20/ABC_dokumentacji.pdf

Januszko-Szakiel Aneta, 2015. Trwała ochrona zasobów cyfrowych – podstawowe pojęcia, „Biuletyn EBIB”, 9(154), s. 1–12, online: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/311

Jenkins H., 2006. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide, New York: NY University Press, online: https://www.academia.edu/34091957/Henry_Jenkins_Convergence_culture_where_old_and_new_media_collide.

Johnson Larry, Adams Becker Samantha, Freeman Alex i in., 2012. The NMC Horizon Report: 2012 Museum Edition, Austin, Texas: The New Media Consortium, online: https://www.slideshare.net/nmc/2012-horizonreportmuseum.

Johnson Larry, Adams Becker Samantha, Freeman Alex i in., 2013. The NMC Horizon Report: 2013 Museum Edition, Austin, Texas: The New Media Consortium, online:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED559359.pdf.

Jones-Garmil Katherine (ed.), 1997. The Wired Museum: Emerging technology and changing
paradigms
, Washington, DC: American Association of Museums.

Kamińska Ewa (red.), 2014. Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez Internet, Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa i Ochrony Zbiorów, online: https://www.nimoz.pl/files/publications/47/Prawne_aspekty_digitalizacji-
_i_udostepniania_NIMOZ_2014.pdf

Kaplan D.M., 2009. How to Read Technology Critically, in: Berg Olsen J.K., Selinger E., Riis S. (ed.) 2009. New waves in philosophy of technology, Palgrave Macmillan, New York, s. 83-99

Kapsalis Effie, 2016. The Impact of Open Access on Galleries, Libraries, Museums, & Archives, Washington: Smithsonian Emerging Leaders Development Program, online: http://siarchives.si.edu/sites/default/files/pdfs/2016_03_10_OpenCollections_Public.
pdf

Karecka Lidia, Kłos Marcin, Tabak Karolina, Werla Marcin, Zaucha Tomasz, Zielonka Katarzyna, Gaweł Łukasz, Kuśmidrowicz-Król Anna, 2012. Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych, red. Łukasz Gaweł, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, online: https://nimoz.pl/files/publications/53/Metadane_Zagadnienia_slownikow_kontrolowanych_NIMOZ_2012.pdf

Klein J.T., 2005. Humanities, Culture, and Interdisciplinarity. The Changing American Academy, State University of New York Press, Albany

Kołodziejska Kinga, 2018. Co przeszkadza użytkownikom zdigitalizowanych zasobów?, w: Bosomtwe Oliwia, Buchner Anna, Janus Aleksandra, Wierzbicka Maria, Wilkowski Marcin, 2018. Dobro wspólne. Pasja i praktyka, Warszawa: Centrum Cyfrowe, online: https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/dobro-wspolne-pasja-i-praktyka/

Koryś Izabela, 2015. Udostępnianie w Internecie informacji o zbiorach muzealnych, online: http://www.nimoz.pl/files/articles/120/03_Raport_udostepnianie_kolekcji_muzeow_wise.pdf

Landon Kaia, Wallis Caroline, Davies Peter, 2010. Twitter for museums: Strategies and
Tactics for Success. A collection of essays
, Edinburgh: Museums Ets.

Langlais Dominique, 2005. Cybermuseology And Intangible Heritage, online: https://
etopia.journals.yorku.ca/index.php/etopia/article/view/36745
| http://www.yorku.ca/etopia/docs/conference/Langlais.pdf

Langlois Eric, 2013a. Eric Langlois Speaks about Mobile Technology, online: http://www.
pro.rcipchin.gc.ca/carrefour-du-savoir-knowledge-exchange/mobiles_langlois-langlois_
mobile-eng.jsp/

Langlois Eric, 2013b. L’ interface Web est un sémiophore : regard sémiotique sur les conditions
et les composantes d’un énoncé pictural fonctionnel.
A paraître.

Langlois Eric, 2015. La cybermuséologie et ses nouveaux objets culturels: mise en contexte et
étude de cas
. „Muséologies: les cahiers d’études supérieures”, 8(1), 67–86. Montréal:
Institut du Patrimoine, Université du Québec a Montréal, online: https://www.erudit.
org/fr/revues/museo/2015-v7-n2-museo01840/1030251ar/.

Latour B., 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. A. Derra, K. Abriszewski, Kraków : Universitas.

Latour B., 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni, przeł. M. Gdula, Warszawa : Oficyna Naukowa.

Lemke Jay L., 2002. Travels in hypermodality, „Visual Communication”, 1(3), s. 299–
–325; online: https://www.researchgate.net/publication/240697247_Travels_in_
Hypermodality
.

Lévy Pierre, 2001. Qu’est-ce que le virtuel?, Paris: Edition La Découverte (1re éd. 1995),
online: http://www.arcamoo.be/IMG/pdf/051220_Pierre-Levy-Virtuel-2.pdf.

Liu A., 2012. Where is Cultural Criticism in the Digital Humanities?, in: Gold M.K. (ed.), Debates in the Digital Humanities, University of Minnesota Press, Minneapolis, http://dhdebates.gc.cuny.
edu/debates/text/20
.

Lu Dongming, Pan Yunhe, 2010. Digital Preservation for Heritages: Technologies and
Applications
, London, New York: ICOFOM Study Series, 43a, 2015, s. 241, Springer
Heidelberg Dordrecht.

Manifest Domeny Publicznej: https://publicdomainmanifesto.org/pl/manifest/ i tłumaczenie: https://kpbc.umk.pl/Content/45362/manifestdomenypublicznej.pdf

Manovich Lev, 2015. The science of culture? Social computing, digital humanities, and cultural analytics, online: http://manovich.net/index.php/projects/cultural-analytics-social-computing.

Marty Paul F., Jones Katherine B. (ed.), 2007. Museum Informatics: People, Information,
and Technology in Museums
, New York, London: Routledge.

Massé Alain, Massé William H., 2009. Online collaboration and knowledge dissemination
for university collections
, in: Putting University Collections to Work in Teaching and
Research – Proceedings of the 9th Conference of the International Committee of
ICOM for University Museums and Collections, 10–13 Septembe
r, s. 91–96. Berkeley,
USA: UMAC, online:

Massé Alain, Massé William H., 2009. Online collaboration and knowledge dissemination
for university collections, in:Putting University Collections to Work in Teaching and
Research – Proceedings of the 9th Conference of the International Committee of
ICOM for University Museums and Collections, 10–13 September, s. 91–96. Berkeley,
USA: UMAC [online: https://edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/9337/
masse.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Matassa Freda, 2012. Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków: Universitas

Mayer-Schönberger V., 2011. Delete: the Virtue of Forgetting in the Digital Age, Princeton University Press, Princeton.

McLuhan Marshall, 1993. Pour comprendre les médias: les prolongements technologiques
de l’ homme
, Saint-Laurent, Québec: Bibliothèque québécoise (1re éd. 1968).

Miller Steven J., 2011. Metadata for Digital Collections: A How-To-Do-It Manual, New
York, NY: Neal-Schuman Publishers.

Moretti F., 2007. Graphs, Maps, Trees: Abstract Models for a Literary History, Verso, London–New York.

Moretti F., 2013. Distant reading, Verso, London.

Oberländer-Târnoveanu Irina (red.), 2004. Museum and the Internet: Presenting Cultural Heritage Resources Online, Selected Papers from the International Summer Course in Buşteni, Romania, 20–26 September, 2004, online: http://public-repository.epoch–net.org/publications/busten/busten.pdf

Pajares Jose Luis, Solano Jaime, 2012. Museos del futuro: El papel de la accesibilidad
y las tecnologías móviles
, Madrid: GVAM; online: https://www.gvam.es/ebook/ebook_
MuseosDelFuturo.pdf

Parry Ross (n.d.). Defining Digital Heritage. School of Museum Studies, online: http://
www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/museum-studies-connect/distance-learning-
tasterunits-1/copy_of_distance-learning-taster-units

Parry Ross (red.), 2010. Museums in a Digital Age, London, New York: Routledge.

Pawlicka Urszula, 2017. Humanistyka: pracownia, centrum czy laboratorium?, “Teksty Drugie” nr 1, s. 314-333, DOI: 10.18318/td.2017.1.26

Peszkowska Alicja, 2020. Raj utracony – internetowa utopia a nasze wirtualne relacje
z kulturą i dziedzictwem
, post blog, online: https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/rajutracony-
internetowa-utopia-a-nasze-wirtualne-relacje-z-kultura-i-dziedzictwem/

Proctor Nancy (red.), 2011. Mobile Apps for Museums: The AAM Guide to Planning and
Strategy, Washington, DC: Th
e AMM Press.

Raley R., 2014. Digital Humanities for the Next Five Minute, „differences” 2014 Vol. 25, No. 1, s. 5, online: https://escholarship.org/uc/item/8t8633qs.

Rey Alain (dir.), [1998]. “Virtuel”. Dictionnaire historique de la langue française, tome 2;
Paris: Dictionnaires Le Robert, online: https://dictionnaire.lerobert.com/definition/
virtuel
.

Ronchi Alfredo M., 2009. e-Culture. Cultural Content in the Digital Age, Heidelberg,
Berlin: Springer Science & Business Media.

Rumsey A.S., 2016. When We Are No More: How Digital Memory is Shaping Our Future, Bloomsbury Press, London.

Simon Nina, 2015. Muzeum partycypacyjne, w: Laboratorium muzeum. Społeczność,
red. Anna Banaś, Aleksandra Janus, Warszawa: Muzeum Warszawy, s. 22–38

Simon Tanner, 2012. Measuring the Impact of Digital Resources: The Balanced Value
Impact Model
, London: Department of Digital Humanities King’s College, online:
https://www.kdl.kcl.ac.uk/fileadmin/documents/pubs/BalancedValueImpactModel_
SimonTanner_October2012.pdf

Słownik pojęć, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony
Zbiorów, 2017, online: https://www.nimoz.pl/baza-wiedzy/digitalizacja/podstawy-digitalizacji/
slownik-pojec

Smith Bautista Susana, 2013. Museums in the Digital Age: Changing Meanings of Place,
Community, and Culture,
USA, UK: AltaMira Press

Standard zarządzania zbiorami SPECTRUM, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, online: https://www.nimoz.pl/baza-wiedzy/zarzadzanie-zbiorami/spectrum

Stratilatis C., 2014. University rankings and the scientification of social sciences and humanities, „Ethics
in Science and Environmental Politics” No. 13, doi: 10.3354/esep00144

Stewart Elisabeth P., Allen-Greil Dana, Tench Beck [coll.] and [NN red.], 2012. Conversations
with Visitors: Social Media and Museums
, USA: MuseumsEtc.

Svensson P., Goldberg D.T. (ed.), 2015. Between Humanities and the Digital, The MIT Press, Cambridge–London.

Tallon Loïc, Walker Kevin (red.), 2008. Digital Technologies and the Museum Experience:
Handheld Guides and Other Media,
USA, UK: AltaMira Press.

Tanner Simon, 2012. Measuring the Impact of Digital Resources: The Balanced Value Impact
Model
, UK: King’s College London, online: https://www.kdl.kcl.ac.uk/fileadmin/
documents/pubs/BalancedValueImpactModel_SimonTanner_October2012.pdf

AAA

AAA

About – Mukurtu CMS: http://mukurtu.org/about

Curatescape: https://curatescape.org

HHF Digital Archives: http://archives.hunaheritage.org

USTAWY

Ustawa z 21. listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 1997 r., Nr 5 poz. 24)

ROZPORZĄDZENIA

Rozporządzenie Ministra Kultury z 30. sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach (Dz.U. z 2004 r., Nr 202 poz. 2073)

Spectrum. Collection Trust, online: https://collectionstrust.org.uk/spectrum

Print Friendly, PDF & Email