Zbiory Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego: Galeria obrazów
opis skrócony
Kalendarium:
1815-01-01: - gromadzenie zbiorów o charakterze artystycznym
1826-01-01: - 1826/1828: powiększanie kolekcji
1831-01-01: - zamknięcie Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego
1844-01-01: - utworzenie Szkoły Sztuk Pięknych
1862-01-01: - utworzenie Muzeum Sztuk Pięknych
1864-01-01: - zamknięcie Szkoły Sztuk Pięknych
zmiany w nazwach:
Sala malarska
misja:
Gromadzenie jak obrazów, jako pomoc dydaktyczna przy nauczaniu studentów Wydziału Nauk i Sztuk Pięknych.
zakres terytorialny:
opis instytucji:
W 1815 r. do zbiorów Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego zakupiono wzory gipsowe z kolekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego, prawdopodobnie w tym czasie do zbiorów Uniwersytetu trafiać zaczęły pierwsze obrazy, tworząc przy Gabinecie Odlewów Gipsowych niewielki zbiór obrazów, określany także, nieco na wyrost, Galerią malarstwa. Zakupy do zbiorów były sporadyczne, dokonywane z rozkazu monarchy (Mikołaja I) oraz Komisji rządowej. Do 1830 r. w zbiorach znajdowało się około 40 obrazów. Najprawdopodobniej dozór nad nimi sprawował konserwator Gabinetu Odlewów Gipsowych Antoni Blank. W 1832 r. zbiór trafił najprawdopodobniej pod zarząd Dyrekcji Gabinetów Naukowych Okręgu Naukowego Warszawskiego, następnie do kolekcji Szkoły Sztuk Pięknych, a w 1862 r. został włączony do zbiorów Muzeum Sztuk Pięknych.
typ:
zbiory muzealne przy instytucjach
uczelnie, szkoły
lokalizacja:
kraj: | region: | miejscowość: | datowanie: |
Królestwo Polskie | Mazowsze | Warszawa | od 1815 do 1831 |
uwagi:
Królewski Uniwersytet Warszawski, Pałac Kazimierzowski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
Pracownicy:
Antoni Blank
Okres pracy pracownika od 1819
Okres pracy pracownika do 1831
konserwator [?]
Zbiory:
zbiory naukowe
1826-1828: Kopia obrazu przedstawiający Perseusza i Andromedę; Brodowskiego obraz do sali posiedzeń Uniwersytetu: Nadanie dyplomatu temuż Uniwersytetowi przez cesarza Aleksandra; Prof. Varenne darował: Widok portu w Szwecji, Widok polowania na sarny w lasku. Widok wodospadu w Tivoli.
1. Portret Prymasa, popiersie; 2. Portret Naruszewicza z ręką; 3. Portret Papieża, popiersie; 4. Portret Małachowskiego, popiersie; 5. Śmierć Katona. 6. Portret w owal. 7. Portret w kostiumie polskim, popiersie. 8. Portret nieznanej osoby. 9. Portret pastelowy. 10. Pejzaż. 11. Obraz przedstawiający Lota z córkami. 12. Tenże w innej kompozycji. 13. Śmierć Seneki. 14. Portret Papieża, przy nim druga figura. 15. Pejzaż ze szkoły Rosa de Tivoli. 16. Portret Biskupa, popiersie. 17. Obraz wyobrażający ofiarę dawnych Greków. 18. Pejzaż19. Na poduszce leży piesek. 20. Głowa Papieża z brodą. 21. Ruina dawnej architektury ze szkoły Panini. 22. Pejzaż. Na horyzoncie bydło i dwie figury. 23. Obraz przedstawiający owoce. 24. Obraz przedstawiający córkę karmiącą własną piersią ojca swego w więzieniu. 25. Pejzaż przedstawiający port. 26. Portret Biskupa. 27. Obraz przedstawiający owoce. 28. Sybilla. 29. Obraz Smuglewicza, przedstawiający św. Hieronima. 30. Obraz przedstawiający Andromedę, kopia z Corregio. 31, 32, 33, 34. Obrazy przedstawiający owoce i raki. 35. Portret Biskupa. 36. Obraz przedstawiający Potop świata (dar hr. Sierakowskiego). 37. Obraz Brodowskiego, przedstawiający Gniew Saula. 38. Portret Bacciarellego39, 40, 41, 42. Pejzaże wyobrażające bydło przez Rosa de Tivioli.
zakupy
Portret Bacciarellego, zakup. przez Komisję rządową z opłat od uczniów za 540 złp.
dary
1819: kasztelan Kochanowski: zbiór obrazów
hr. Sierakowskiego (Obraz przedstawiający Potop świata); Prof. Varenne (Widok portu w Szwecji, Widok polowania na sarny w lasku. Widok wodospadu w Tivoli)